Wednesday, October 8, 2008

Pindah kes liwat Anwar ditolak

Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur semalam memutuskan ia mempunyai budi bicara untuk mendengar hujah bantahan pembelaan yang mempersoalkan kesahihan sijil dikemukakan pendakwaan dan ditandatangani Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail untuk memindahkan kes liwat Datuk Seri Anwar Ibrahim ke Mahkamah Tinggi.

Berikutan itu, Hakim S M Komathy Suppiah menolak bantahan awal pihak pendakwa yang berhujah adalah mandatori bagi Mahkamah Sesyen mengikut Seksyen 418A (3) Kanun Acara Jenayah untuk memindahkan kes ke Mahkamah Tinggi sebaik sijil pindah dikeluarkan pendakwaan.

Pihak pembelaan dalam hujahan mereka mendakwa sijil pemindahan itu tidak sah kerana ditandatangani Abdul Gani yang kini sedang disiasat Badan Pencegah Rasuah (BPR) berikutan satu laporan polis dibuat Anwar berhubung dakwaan memalsukan keterangan dalam kejadian 'mata lebam' pada 1998.

Komathy membuat keputusan itu berdasarkan empat kes undang-undang terdahulu, termasuk kes rasuah bekas Pengarah Urusan Sawit Kinabalu Group Datuk Wasli Mohamad Said yang memutuskan Mahkamah Sesyen mempunyai bidang kuasa untuk menentukan kesahihan sijil pindah yang dipersoalkan.



Beliau juga menolak permohonan Ketua Unit Pendakwaan di Pejabat Peguam Negara, Datuk Mohamed Yusof Zainal Abiden bagi menangguhkan pelaksanaan keputusan yang dibuatnya sementara menunggu pihak pendakwaan memfailkan semakan di Mahkamah Tinggi. Bagaimanapun, Komathy membenarkan permohonan pendakwaan bagi Abdul Gani dan Peguam Cara Negara Datuk Idrus Harun untuk memfailkan afidavit menyokong hujahan berhubung bantahan pihak pembelaan.
Anwar, 61, menghadapi pertuduhan dengan sengaja melakukan persetubuhan yang bertentangan dengan aturan tabii terhadap Mohd Saiful Bukhari Azlan, 23, di Unit 11-5-1, Kondominium Desa Damansara, No 99 Jalan Setiakasih, Bukit Damansara di sini antara jam 3.01 dan 4.30 petang, 26 Jun lalu.

Bekas Timbalan Perdana Menteri itu didakwa mengikut Seksyen 377B Kanun Keseksaan yang membawa hukuman maksimum penjara 20 tahun dan sebatan jika sabit kesalahan. Sementara itu, Bernama melaporkan pihak pendakwaan sudah memohon kepada Mahkamah Tinggi untuk menyemak keputusan Mahkamah Sesyen berkenaan.

Mohamed Yusof ketika ditanya media berkata pendakwaan mengemukakan surat kepada hakim Mahkamah Tinggi jam 2 petang semalam. Bagaimanapun, beliau berkata, mahkamah belum menetapkan tarikh untuk mendengar permohonan semakan itu. Selain Mohamed Yusof, pasukan pendakwaan turut terdiri daripada Datuk Nordin Hassan, Mohamad Hanafiah Zakaria, Wong Chiang Kiat dan Shamsul Sulaiman Pembelaan diwakili Sulaiman Abdullah, Sankara N Nair, Leela Jesuthasan, Edmund Bon, Saiful Idham Ramli, Amer Hamzah Arshad, Latheefa Koya dan Mohd Radzlan Jalaludin. Perbicaraan bersambung hari ini untuk mendengar hujahan pendakwaan berhubung isu kesahihan sijil perpindahan berkenaan.



Sumber: Berita Harian






No comments: