Wednesday, April 1, 2009

ALBUM DARI BUKIT GANTANG-Lajnah Guaman Pas

(27/03/2009) rombongan pertama Lajnah Undang-Undang & Hak Asasi Manusia (LUHAM) Dewan Pemuda Pas Negeri Kelantan telah menghantar 6 orang peguam untuk memantau pergerakan Pilihan Raya Kecil Bukit Gantang.

Rombongan ini diketuai oleh pengerusi Luham sendiri, saudara Hisham Fauzi dan dianggotai oleh Hatman Abdullah, Hilmi Abdullah, Khairul Anuar Mat Din, Nasrul Mohamed dan Mohd. Abd. Rashid Yah. Setibanya di sini Luham akan bergabung dengan peguam dari negeri-negeri lain bagi memantau aktiviti pilihan raya serta menasihati pihak parti supaya tidak melanggari undang-undang pilihan raya.


Wakil Gelombang Pertama Lajnah Guaman dan Hak
Asasi Manusia, Dewan Pemuda PAS Negeri Kelantan








Rombongan pertama ini akan berada di Bukit Gantang bermula dari 27/03/2009 sehingga 29/03/2009. Kemudiannya akan digantikan dengan rombongan kedua dan ketiga berikutnya Luham akan menyediakan barisan peguam untuk membantu parti dalam pilihan raya kecil ini.



Mesyuarat Penyelarasan Lajnah Guaman Sempat Bergambar di Hadapan UPU Air
PAS Perak + Kelantan bagi PRK059 Kuning- Markaz PAS Kawasan K Krai



Menunggu Taklimat Khas Pilihanraya Bergambar di hadapan JPN Negeri
Daripada Pimpinan PAS Pusat di JPN Bersama Ex-Classmate di IIUM-KUSZA


HARI PENAMAAN CALON PRK P059


Apabila diperhatikan jumlah kehadiran penyokong Pakatan Rakyat di Bangunan WismaTaiping, secara kasarnya kami berani membuat kesimpulan iaitu melebihi sepuluh kali ganda dengan jumlah kehadiran penyokong 'kerajaan negeri haram' di sebelah hujung padang sana.
Pelbagai gelagat ditunjukkan bagi menggambarkan betapa kecewanya rakyat terhadap kerajaan sekarang. Mereka seolah-olah tidak sabar untuk 'meneriak' ke seluruh pelusuk negara mengenai perasaan mereka melalui peti undi.
Di satu bahagian, terdapat ribuan manusia berkumpul di lereng bukit di bawah payungan pepohon yang rendang sambil menyampaikan teriakan semangat secara serentak. Nampak seakan-akan pemandangan di Grand Stand Stadium San Siro, Itali.
Di bahagian lain pula kelihatan paluan gendang yang dikepalai oleh rakyat berbangsa India yang turut dikerumuni oleh orang ramai.
Masyarakat Cina pula dilihat cukup berdisiplin dalam memastikan panji sentiasa berkibar tanpa memikirkan kepenatan.
Namun sebagaimana yang telah dijangka, semua itu tidak langsung dapat mencuri perhatian media utama walaupun secubit. Peristiwa bersejarah ini telah dipejamkan sepenuhnya dan tidak akan tercatat sebagai bahan untuk diingati lantaran penggantungan dua akhbar baru-baru ini.
Begitulah senario politik kini di mana amalan yang ditinggalkan oleh parti pemerintah dulu 'digali semula' untuk digunapakai sekali lagi..
Lerengan bukit dipenuhi para pejuang
Ribuan manusia menantikan pengumuman calon
Penyokong mengiringi Ir Nizar dan pimpinan PAS yang lain selepas diumumkan calon
Sebahagian penyokong meluahkan perasaan kepada pimpinan BN ditenteramkan oleh YB Mujahid Rawa dan Ustaz Ahmad Awang
Timbalan Mursyidul Am (Dr Haron Din) terpaksa berehat seketika semasa perarakan calon
Kapal selam pun tumpang berkempen
Sebahagian pejuang yang datang dari jauh (PAS Kwsn Kuala Krai)
Kelab Penyokong PAS
DAP dan Keadilan turut terlibat
Makkal Sakti turut memberi sokongan

No comments: