Monday, September 15, 2008

Kes Serban


Hari ini Majistret YAM Tengku Amalin A’ishah Putri telah membuat keputusan diakhir kes pendakwaan bahawa pihak pendakwa telah berjaya membuktikan prima facie kes. Oleh itu Mahkamah mengarahkan supaya orang kena saman (OKS), Ahmad Nasir Darus untuk membela diri.

Ahmad Nasir telah disaman oleh pihak polis kerana menunggang motosikal dengan memakai serban dan tidak memakai topi keledar sebagaimana yang termaktub dalam undang-undang Kaedah 4 dan 5(2), Kaedah Motosikal (Topi Keledar) [PU(A) 43/1973]. Beliau yang mengaku tidak bersalah dan telah memohon kepada Mahkamah untuk dibicarakan. OKS telah diwakili oleh peguam beliau, Ahmad Rizal Effande bin Zainol memohon kepada Mahkamah satu tarikh bicara lain untuk pihak OKS membela diri.

Isu utama dalam kes ini adalah mengenai penafsiran 'Lebai'. Sama ada OKS sebagai seorang pelajar pondok menepati ciri-ciri seorang 'Lebai' disisi undang-undang yang diberikan pengecualian daripada memakai topi keledar semasa menunggang motosikal.

Saya percaya, kes ini akan menjadi landmark dalam perundangan negara kerana keputusan diakhir perbicaraan kes nanti akan memberikan impak yang besar kepada perlaksanaan undang-undang. Sekiranya Mahkamah memberikan keputusan yang memihak kepada pihak pendakwa, maka ini bermakna kebanyakan penunggang motosikal yang memakai serban akan disaman polis walaupun dalam perjalanan pulang dari masjid atau surau.


No comments: