Tuesday, September 9, 2008

Makan Dan Minum Di Bulan Ramadhan

1. Seksyen 26 Qanun Jenayah Syariah Negeri Kelantan memperuntukkan "Sesiapa yang tidak harus berbuka puasa pada hukum syara' didapati makan atau minum atau menghisap sebarang tembakau atau seumpamanya pada siang hari dalam bulan Ramadhan adalah bersalah atas suatu kesalahan dan boleh apabila disabitkan, dikenakan hukuman denda tidak melebihi RM500 atau penjara selama tempoh tidak melebihi tiga bulan dan bagi kesalahan yang kedua atau yang berikutnya denda tidak melebihi RM1000 atau penjara selama tempoh tidak melebihi enam bulan atau kedua-duanya."


2. Seksyen tersebut mempunyai beberapa intipati iaitu:
Seseorang yang tidak harus berbuka puasa pada hukum syara' didapati makan/minum/ menghisap rokok dan seumpamanya pada siang hari dalam bulan Ramadhan


3. Jelas di sini pada intipati pertama, hukum syara' memainkan peranan yang utama yang memerlukan pendakwa membuktikan individu tersebut tidak diharuskan oleh syara' untuk tidak berpuasa. Antara sebab syara' untuk tidak berpuasa adalah Musafir, sakit yang memudaratkan, wanita yang berhaid, nifas dan sebagainya sebagaimana peruntukan syara' dan juga bukan Islam.


4. Jika boleh membuktikan perkara-perkara tersebut, individu itu tidak akan disabitkan dengan seksyen 26 tersebut dan dia akan dibebaskan oleh mahkamah.


5. Satu perkara yang dahsyat berlaku, apabila ada individu Islam tapi berperwatakan seperti bangsa Cina, India atau pan-asia menggunakan peluang tersebut untuk makan dan minum. Bagi saya ia boleh membawa kepada satu fenomena lain iaitu murtad.


6. Akhirnya, seksyen tersebut tidak menyatakan samada makan dan minum itu di tempat awam ataupun tidak. Bagi saya dalam keadaan ini sekalipun ditangkap di dalam rumah sendiri, dia boleh dihukum di bawah seksyen ini.

Artikel ini diambil dari blog Al-Khazaain

No comments: