Sunday, September 14, 2008

Pendirian LUHAM


Hari ini Lajnah Undang-Undang & Hak Asasi Manusia (LUHAM), Dewan Pemuda Pas Negeri Kelantan telah mengadakan satu menyuarat tergempar berkaitan dengan penahan 3 individu dibawah ISA iaitu penulis blog Malaysia Kini, Raja Petra Kamaruddin, wartawan akhbar cina Sin Chew, Tan Hoon Cheng dan Ahli Parlimen YB Teresa Kok.

Menurut pengerusi LUHAM, saudara Hisham Fauzi berkata bahawa sepatutnya pihak kerajaan tidak menahan ketiga-tiga individu terbabit di bawah ISA. Sekiranya benar mereka menggugat keselamatan negara maka pihak kerajaan seharus dan sepatutnya mendakwa mereka di Mahkamah dengan mengemukakan bukti yang benar-benar kukuh menunjukkan mereka itu bersalah.

Tambah beliau lagi, penahanan tersebut adalah tidak sah di sisi undang-undang negara kita dan juga telah melanggar hak asasi manusia untuk mendapatkan perbicaraan yang adil di Mahkamah. Pihak kerajaan juga tidak boleh sewenang-wenangnya mengguna ISA sebagai satu cara untuk menahan mana-mana orang tanpa sesuatu alasan yang sah.

Oleh itu, pihak kerajaan harus membebaskan tahanan tersebut atau mendakwa mereka di Mahkamah sama ada di bawah Akta Hasutan, Akta Bahan Cetak dan sebagainya demi sebuah keadilan.


No comments: