Thursday, July 16, 2009

INSIDEN BALING BATU DI SUNGAI PERIA-fakta yang cuba disembunyikan

INSIDEN BALING BATU DI SUNGAI PERIA-fakta yang cuba disembunyikan media

Rakyat amat terkejut dengan beberapa kejadian membaling botol dan batu dikatakan berlaku di antara kedua-dua penyokong parti yang bertanding di UPU sungai Peria sehingga melibatkan kecederaan yang agak serius kepada beberapa penyokong parti berkenaan.

Apa yang paling mendukacitakan kita ialah laporan pihak media yang kelihatan berat sebelah dalam melaporkan kejadian tersebut. Pihak Pas sering ditonjolkan sebagai pencetus kepada kejadian malang tersebut tanpa menunggu siasatan pihak Polis. Pihak media juga memberi perhatian dan lebih `highlight’ mereka kepada mangsa-mangsa yang tercedera dari Puteri Umno sahaja sehinggakan menemubual mereka di katil-katil wad hospital. TV3 juga berada di balai polis semasa laporan dibuat orang penyokong PAS yang cedera. Bahkan laporan polis yang dibuat oleh mangsa daripada PAS disalahguna oleh TV3 dengan mengatakannya daripada UMNO. Ini menggambarkan seolah-olah mangsa hanya terdiri daripada penyokong-penyokong Umno sahaja. Tindakan media yang tidak bermaruah ini ingin menggambarkan seolah-olah tiada penyokong Pas yang turut menjadi mangsa kejadian ini.

Sebenarnya terdapat dua orang penyokong Pas dan juga anggota polis yang turut menjadi mangsa kejadian. Menurut laporan polis yang dibuat oleh salah seorang mangsa dari penyokong PAS kejadian bermula akibat daripada provokasi sebuah kenderaan model Nautica berlambang “dacing” yang cuba menceroboh masuk pintu pagar sekolah kebangsaan Peria yang juga tempat pembuangan undi. Setelah dihalang oleh para penyokong PAS dan anggota polis kenderaan tersebut cuba melarikan diri dan hampir-hampir merempuh barisan penyokong PAS. Akibat daripada kejadian itu, para penyokong UMNO mula membaling botol mineral dan kedua-dua pihak kemudian saling baling-membaling objek yang merbahaya. Dalam kejadian itu kedua-dua pihak mengalami kecederaan samada akibat dipijak atau terkena objek keras. Antara mangsa yang mengalami kecederaan yang lebih parah dari Puteri Umno tersebut adalah seperti berikut:

1. Sdr Sahruddin bin Yahya (Pemuda Pas Kawasan Merbok) -Mengalami kecederaan di kepala dan Laporan Polis telah dibuat pada 14/7/2009 (No Report KK 001811/09).

2. Muslimat Perak – Nadia bte Mohd Kamil (No HP: 013-23701xx) – Mengalami kecederaan parah di dagu dan masih dirawat di Hospital Kuala Krai , Wad Kenari Katil No 24. (Laporan Report Polis belum diperolehi).

Amat mendukacitakan pihak media bersikap berat sebelah di dalam melaporkan insiden ini. Daripada awal kempen sememangnya pihak media kerajaan sentiasa dilihat berpihak kepada Umno sehinggalah selesai pilihanraya ini pun mereka masih tidak mampu berlaku adil di dalam laporan dan berita mereka. Inilah media yang kita ada dan inilah yang dikatakan transformasi yang telah dilakukan oleh kerajaan UBN di bawah kepimpinan najib.

PELIK TAPI BENAR:-

1) Setakat hari ni tiada mana-mana individupun pun yang dihadapkan ke Mahkamah Majistret Kuala Krai bagi permohonan reman berkenaan tangkapan seorang pemuda yang dipercayai daripada penyokong PAS dan akan didakwa dalam masa terdekat di bawah seksyen 323 penal code sebagaimana dakwaan media;

2)Setakat hari ni juga sebenarnya tiada apa-apa laporan Polis dibuat oleh Puteri UMNO yang dikatakan patah gigi dan cedera di pinggang. Patutnya gambar Puteri UMNO yang patah gigi kalau ada mesti keluar muka depan semua media utama negara dengan darah bercucuran keluar.

3) Seorang Puteri UMNO iaitu Norfarhana dari Changkat Jering memang dimasukkan ke Hospital Besar Kuala Krai,Wad Kenari, Katil no 24...tetapi katil tersebut pada pukul 6 petang didapati kosong dan digantikan oleh Muslimat PAS iaitu NADIA MOHD KAMIL selama satu malam (sebagaimana gambar.) Norfarhana sebenarnya cedera bukan akibat balingan batu atau kayu tetapi cedera akibat dipijak oleh penyokong UMNO yang berasak-asak cuba melarikan diri dari medan perjuangan

4)Pada pukul 7 malam kejadian ada seorang lagi Puteri UMNO dimasukkan ke wad kecemasan tetapi bukan berkaitan insiden di Sungai Peria tetapi...akibat penyakit asma yang biasa dihidapi oleh wanita dengan berat badan hampir 120kg seperti beliau..Puteri UMNO tersebut yang tidak ditanya namanya dan kelihatan tercungap-cungap itu dibiarkan berkeseorangan kerana waktu itu wartawan telah beredar...jika wartawan masih ada disitu memang akan keluar namanya sebagai seorang lagi mangsa insiden.

5) Gambar yang disiarkan TV3, NTV7 dan astro awani pada malam pengumuman keputusan pilihanraya sebenarnya gambar muslimat PAS yang sedang membuat report Polis dan siaran salinan Report itu adalah salinan report yang ditaip sendiri oleh pihak Peguam PAS tetapi telah disalahgunakan oleh wartawan TV3 dengan menyatakannya daripada Puteri UMNO.

6)Puteri UMNO tidak dapat menyiapkan report sehingga ke hari ini kerana pada waktu report cuba dibuat iaitu pada jam 1.30 petang komputer di Balai Polis Kuala Krai "Offline" dan tidak dapat "online" dengan BUkit Aman. Oleh itu report terpaksa ditulis tangan, sebaliknya report muslimat PAS telah ditaip siap oleh pihak peguam. Report daripada puteri UMNO juga tidak dapat dibuat kerana yang datang buat report ialah pihak ketiga iaitu kawan kepada yang dikatakan cedera. Sebab itulah TV3 salah guna report yang dibuat muslimat kerana bos besar mahukan salinan report untuk disiarkan di media utama.

7) Sehingga ke hari ini, media tidak mendedahkan tentang kenderaan Nautica warna hitam yang cuba menceroboh ke dalam kawasan pusat pengundian yang menjadi punca utama provokasi dan insiden tersebut.

BUKTI KECEDERAAN PENYOKONG PAS DISEBABKAN OLEH SERANGAN UMNO

Muslimat pas mendapat 5 jahitan di dagu dan ditempatkan di katil no 24 wad kenari hospital besar kuala krai tetapi tidak ditemuramah wartawan walaupun berada berdekatan dengan katil puteri umno yang terseliuh kaki

.


Pemuda PAS dari Merbok, Kedah En Sharudin yang pecah kepala dibaling batu selepas membuat report di Balai Polis Kuala Krai (No. Report: 001811/09) tetapi tidak didedahkan wartawan TV3 yang berada berdekatan.

No comments: