Friday, July 4, 2008

Keputusan Petisyen Pilihan Raya Parlimen Kuala Kangsar


Mahkamah Tinggi Ipoh hari ini menolak petisyen pilihanraya yang mencabar kemenangan bekas Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Rafidah Aziz bagi kerusi Parlimen Kuala Kangsar.Hakim Datuk Zakaria Sam memutuskan bahawa kegagalan Rafidah untuk menandatangani dua daripada tiga set kertas pencalonannya sewaktu pilihanraya umum 8 Mac lalu, tidak menjejaskan keputusan pilihanraya tersebut.

Menurutnya lagi, pengundian bagi kerusi tersebut berjalan secara bebas, adil dan tanpa sebarang amalan rasuah.Katanya, kesilapan Rafidah itu bukan satu halangan kepada pilihanraya tersebut.Bagaimanapun, Zakaria menolak permohonan Rafidah supaya dibayar kos, kerana menurutnya kesilapan bekas menteri berkenaan, telah menyebabkan petisyen tersebut difail dan didengar di mahkamah.


Petisyen itu difailkan oleh pengundi Ahmad Jamaluddin Abd Majid yang menamakan Rafidah, pengawai pengurus pilihanraya Mohd Ghazali Jalal dan Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) sebagai responden.Dalam pilihanraya tersebut, Rafidah ditentang oleh Timbalan Pesuruhjaya PAS Perak, Dr Khairuddin Abd Malik.Rafidah berjaya mengekalkan kerusi Parlimen Kuala Kangsar dengan memperolehi 10,735 undi. Khairuddin mendapat 9,277 undi.

No comments: