Tuesday, July 15, 2008

Nafkah Untuk Ibu Bapa

Boleh atau tidak dituntut terhadap anak yang mengabaikannya?

Saya berpendapat ibu bapa boleh menuntut nafkah mereka dari anak-anak di mahkamah syariah berdasarkan perintah Allah agar anak-anak berbuat ehsan kepada ibu bapa dan kerana ada peruntukan sedemikian di dalam enakmen keluarga Islam negeri-negeri.

Cuma setakat ini saya tidak berjumpa lagi dengan kes sedemikian di bawa ke mahkamah kecuali satu kes di Negeri Sembilan yang mana mahkamah membenarkannya.

Apakata jika peguam-peguam syarie seluruh Malaysia cuba membawa kes-kes seperti ini? Kalau selama ini tuntutan hanya dibuat oleh isteri terhadap suami bagi tuntutan nafkah, nafkah edah, nafkah kebelakangan, mut'ah, harta sepencarian dan nafkah anak-anak, kita meriahkan pula mahkamah syariah dengan tuntutan nafkah ibu bapa pula.

Saya percaya yang arif hakim-hakim akan banyak menolong.

Nota: Cadangan ini lahir dari lontaran pertanyaan seorang pakcik semasa Forum Pelaksanaan Undang-Undang Syariah di Mahkamah Syariah sempena Majlis Mahabbah JKSM Bersama Masyarakat Peringkat Negeri Kelantan Tahun 2008 di Balai Islam pada 10/7/2008 semalam. Idea boleh lahir dari sumber yang tidak tersangka.

No comments: