Monday, January 18, 2010

Hakim batal mufarakah Dr Rosli, isteri

Arahan ditarik balik selepas pasangan bernikah semula

KOTA BHARU: Mahkamah Tinggi Syariah Kota Bharu semalam, membatalkan perintah mufarakah yang dikeluarkan terhadap pasangan bekas Ketua Penerangan Dewan Pemuda Pas Kelantan, Dr Rosli Allani Abd Kadir, 35 dan isteri keduanya, Ilyani Mohd Noor, 30, sejak 9 November tahun lalu.

Perintah membatalkan mufarakah diputuskan Hakim Syarie, Mohd Yusof Awang, selepas mendengar hujah peguam bela, Mohd Zaki Zainal Abidin, yang mewakili bapa mentua Dr Rosli Allani, Mohd Noor Che Man, 58, selaku plaintif, manakala pasangan itu diwakili peguam Mustafa Kamal Mat Hassan.

Ketika mengumumkan keputusan itu, Mohd Yusof berhujah, selepas meneliti afidavit sokongan yang difailkan peguam defendan dan plaintif, beliau berpuas hati dengan tuntutan plaintif membatalkan perkahwinan pasangan itu sebelum ini kerana mereka dinikahkan oleh wali hakim yang tidak sah.

"Dari surat ini, jelas menunjukkan defendan satu dan kedua dinikahkan jurunikah sindiket. Saya berpendapat tuntutan Mohd Noor sebagai plaintif telah terjawab dan selesai.

"Defendan satu dan kedua berkahwin semula pada 22 Disember 2009, sekali gus perbicaraan kes induk pertama tidak lagi praktikal dan tidak bermakna lagi. Jika tuntutan diteruskan, hanya akan merugikan masa.

"Defendan sudah mengaku kesalahan mereka yang terdahulu dan hujah peguam plaintif yang memohon bahawa defendan mahu melarikan diri dan mengelak didenda selepas melanggar perintah mahkamah (mufarakah), tidak lagi dapat diterima," katanya yang mendengar kes ini mengikut Seksyen 9(2)(1) Enakmen Pentadbiran Mahkamah Syariah Negeri Kelantan Tahun 1982.

Berikutan itu, Mohd Yusof mengumumkan persetujuan mahkamah terhadap permohonan defendan membatalkan perbicaraan kes induk dan dibenar mendaftar perkahwinan baru semula selain memutuskan perintah mufarakah dibatalkan dan pasangan itu dibenar meneruskan perkahwinan mereka yang dibuat di Pattani, Thailand.

Sebelum ini, Dr Rosli Allani memfailkan permohonan membatalkan perintah mufarakah dikeluarkan terhadap beliau dan isteri keduanya oleh Mahkamah Tinggi Syariah Kota Bharu atas alasan sudah berkahwin semula di Thailand pada 22 Disember 2009. Tindakan itu dibantah Mohd Noor yang menyifatkan pasangan terbabit berbuat demikian bagi mengelak dikenakan tindakan mahkamah kerana melanggar perintah mufarakah.

Mohd Zaki berkata, pihaknya akan menfailkan rayuan di Mahkamah Rayuan Tinggi Syariah Kota Bharu.
Sementara itu, Dr Rosli Allani ketika dihubungi, melahirkan rasa syukur terhadap keputusan mahkamah yang memihak kepadanya semalam.

Katanya, pengalaman itu menjadi pengajaran pahit namun memberi makna kepada mereka sebagai pasangan suami isteri apabila perkahwinannya sebelum ini yang dijalankan menggunakan wali yang tidak sah menjadi isu dan mendapat liputan meluas media tempatan.

No comments: