Wednesday, June 11, 2008

PETISYEN PILIHAN RAYA N.06 KUBU GAJAH




Hari ini 10/06/2008 kes telah ditetapkan untuk sambung penghujahan bantahan awal dihadapan Hakim Dato Zakaria Sam di Mahkamah Tinggi Ipoh, Perak.
Pihak peguamcara responden pertama menarik balik bantahan ketiga iaitu pihak pempetisyen gagal untuk menunjukkan ketidakpatuhan terhadap mana-mana undang-undang atau peraturan pilihan raya. Pihak peguamcara responden pertama menyambung penghujahan mereka terhadap bantahan kedua mereka iaitu pempetisyen gagal mematuhi peraturan 4(1) dan 4(4) Election Petitions Rules untuk memplidkan fakta-fakta penting dalam petisyen. Mereka merujuk kes Dr Shafie sebagai sokongan dan seksyen 32(c) Akta Kesalahan Pilihan Raya. Material fact ditafsirkan sebagai maklumat yang lengkap untuk menunjukkan kausa tindakan. Mereka juga merujuk kes Ustaz Harun Taib di Terengganu. Oleh itu mereka menghujahkan bahawa Mahkamah seharus dan sepatutnya menolak petisyen ini dengan kos.

Ketua peguam pempestisyen, Hanipa Maidin menjawab penghujahan tersebut kepada Mahkamah bahawa penghujahan responden pertama mengenai kaedah 4(1) Election Petion Rules tidak dinyatakan dalam Notis Bantahan Awal. Dalam kaedah tidak pernah dinyatakan bahawa petisyen mesti mengandungi 'material facts' tetapi hanya 'facts' sahaja. Dalam petisyen telah disebut segala fakta yang boleh membuktikan segala tuduhan. Pihak responden sebenarnya secara implidly mahukan pihak kami memplidkan bukti dalam petisyen sedangkan kaedah 5 tidak membenarkan untuk berbuat demikian. Petisyen adalah bukan tempat untuk membuktikan tetapi tempat untuk memplid. Beliau juga menghujahkan bahawa penyogokan adalah terdiri daripada perbuatan rasuah. Oleh itu, semua syarat sesuatu petisyen telah dipatuhi oleh pihak pempetisyen dan telah menunjukkan ada berlakunya kausa tindakan. Beliau merujuk kepada keputusan kes Petisyen Pengkalan Pasir. Sekiranya ada mana-mana fakta yang defektif dalam petisyen tersebut, namun ia tidaklah membolehkan Mahkamah menolak keseluruhan petisyen tersebut.

Mahkamah akan menetapkan tarikh untuk keputusan bantahan awal pada keeesokan hari. Setakat hari ini selesai satu episod singkat bantahan awal pihak BN. Keputusan Mahkamah mengenai bantahan awal tersebut akan menentukan gerak kerja barisan peguam Pas nanti.
Esok akan bermula ke bantahan awal petisyen P.67 Kuala Kangsar di Mahkamah Tinggi Ipoh, Perak. Malam ini barisan peguam Pas akan bermesyuarat persediaan untuk kes esok.

No comments: