Wednesday, June 11, 2008

PETISYEN PILIHAN RAYA P.67 KUALA KANGSAR

11/06/2008 bermula episod baru bagi petisyen pilihan raya terhadap Dato Seri Rafidah Aziz di Mahkamah Tinggi Ipoh dihadapan Hakim Yang Arif Dato Zakaria Sam. Petisyen ini dibuat oleh PAS ekoran bantahan yang dibuat semasa hari penamaan calon terhadap Dato Seri Rafidah Aziz yang tidak menandatangani dua borang pencalonan telah ditolak oleh Pengurus Pilihan Raya N. 67 Kuala Kangsar. Barisan peguam PAS diketuai oleh peguam terkenal Haji Mohd Arif Yusoff dan bantu oleh 12 orang peguam yang lain termasuk Hanipa Maidin. Hari ini Mahkamah menetapkan untuk pendengaran Notis Bantahan Awal pihak SPR terhadap petisyen yang dibuat oleh PAS.

Responden Kedua (Pegawai Pengurus Pilihan Raya) dan SPR diketuai oleh Peguam Pesekutuan En. Amarjeet Singh menghujahkan bahawa petisyen gagal mematuhi Kaedah 4(1)(b) Kaedah-Kaedah Petisyen Pilihan Raya 1954. Beliau juga menghujahkan bahawa petisyen ini tidak mendedahkan apa-apa kausa tindakan serta remeh dan menyusahkan seterusnya menyalahgunakan proses Mahkamah. Keputusan pegawai pengurus pilihan raya menolak bantaha adalah muktamad dan konklusif serta tidak boleh dipersoalkan dalam mana-mana Mahkamah sebagaimana yang dinyatakan dalam Peraturan 7(5) tersebut. Keputusan pegawai pengurus untuk menolak bantahan tersebut adalah bertepatan dengan undang-undang.

Peguamcara Responden Pertama (Dato Seri Rafidah Aziz), En. Firoz Hussein menghujahkan bahawa beliau juga bersetuju dengan penghujahan Peguam Persekutuan dan kemudian turut menambah seksyen 32(b) Akta Kesalahan Pilihan Raya 1954 telah menyatakan sebab-sebab yang membolehkan sesuatu pilihan raya itu diisytiharkan sebagai tidak sah. Kehadiran respoden pertama bersama dengan pencadang dan penyokong beliau pada hari penamaan calon untuk menyerahkan borang pencalonan dengan sendirinya menunjukkan kesediaan beliau untuk bertanding dalam pilihan raya tersebut. Beliau mengemukakan kes Kua Kia Song v. Mohd Nor Bador sebagai sokongan. Baliau juga turut menghujahkan bahawa pempetisyen telah gagal untuk membuktikan tindakan responden pertama yang tidak menandatangani 2 daripada 3 borang pencalonan telah menjejaskan keputusan pilihan raya. Beliau mengemukakan kes Dato Ismail Kamus sebagai sokongan.

Ketua barisan peguam PAS, Haji Mohd Arif bin Yusoff membalas penghujahan tersebut dengan mengatakan bahawa kegagalan responden pertama mengisi ketiga-tiga borang dan responden kedua untuk menolak borang pencalonan tersebut telah menjejaskan keputusan pilihan raya. Perlanggaran tersebut adalah kesalahan dari awal lagi dan dengan sendirinya proses penamaan calon tersebut telah tercemar. Dalam Akta Keterangan menyebut dengan jelas mengenai primary documents. Beliau turut menjawab hujahan responden yang mengatakan bahawa pliding dalam petisyen tidak mendedahkan kausa tindakan dengan menyatakan bahawa. Peguam Hanipa Maidin kemudian menambah mengenai kesalahan tersebut menjejaskan keputusan, sedangkan waktu penamaan calon masih belum ada undi atau majoriti sekiranya itu yang dimaksudkan pihak responden.

Peguam respoden pertama, Syed Faizal menambah petisyen tidak diserahkan mengikut Peratuan 15 Peraturan Petisyen, oleh itu Mahkamah ini tidak mempunyai bidang kuasa untuk mendengarnya. Peguam Hanipa Maidin menjawab 'petioner' tidak boleh ditafsirkan dengan ketat sebagai pempetisyen sendiri. Petisyen boleh diserahkan mengikut mana-mana yang peruntukkan undang-undang.

Mahkamah menetapkan 30/06/2008 untuk tarikh keputusan bantahan awal petisyen Kubu Gajah dan Kuala Kangsar. Semua peguam yang terlibat sudah kepenatan kerana telah bertungkus lumus selama 3 hari bermula dari pagi hingga petang.

No comments: